Search
Close this search box.

فیلتر پرس در فاضلاب شهری

در این مقاله به بررسی کاربرد فیلتر پرس در فاضلاب شهری می پردازیم…

فاضلاب شهری چیست؟  فاضلاب شهری از مجموع هرز آبهای شهری و مقداری ضایعات صنعتی که اجازه تخلیه در فاضلاب شهری را دارند و همچنین آب باران برجا تشکیل می گردد. لجنهای شهری از لجنهای صنعتی متفاوت هستند.

معمولا لجنهای شهری دارای مواد سمی مانند فلزات سنگین، اسید و … نبوده ولی دارای ویسکوریته بالایی هستند. بعلاوه، در این نوع فاضلاب بعد از پیش فرآوری، درصد ماده جامد خیلی پایین است. بنابراین فیلترپرس صفحه ای چمبر نمی تواند خوب کار کند و بهروری کمی دارد. از این رو در کارخانه های فرآوری فاضلاب، فیلترپرس ممبران  برای بدست آوردن توده های خشک لجن بکار گرفته می شود. چون ماشین های فیلتر پرس ممبران می توانند کیک فیلتر را دوبار فشرده کنند تا رطوبت کیک کمتری حاصل شود. این عمل می تواند خیلی زیاد هزینه های مراحل خشک کردن لجن ها را کاهش دهد.

زمانی که ما از ماشین فیلتر پرس ممبران استفاده می کنیم باید به نکات زیر توجه داشته باشیم:

  • فشار فشرده شدن کیک از فشار ورودی دستگاه بیشتر است و پیشنهاد می شود که از فشار ورودی بیشتر نباشد. هرچه اختلاف فشار بیشتر باشد، صفخات ممبران بیشتر تغییر شکل می دهند و بنابراین طول عمر صفحات کمتر شده و یا حتی صفحات صدمه می بینند.
  • بعد از اتمام روند فیلترینگ و قبل از بازشدن صفحات فیلترپرس باید فشار فشرده شدن را کاهش داد. اگر این کار انجام نشود ممبران صفحات فیلترپرس نیز صدمه خواهد دید.

ویژگیهای فیلتر پرس ممبران فاضلاب شهری:

  • رطوبت کیک فیلترپرس می تواند به حدود 50 تا 60 درصد برسد.
  • صفحه فیلتر، ممبران صفحات فیلتر با فشار بالا را می پذیرد.
  • روند فشردن لجن را می توان مجددا انجام داد تا اینکه بهروری فیلترینگ افزایش یابد.
  • اگر فیلتر پرس توسط PLC کنترل شود در نیروی کار صرفه جویی خواهد شد.

موارد کاربرد فیلترپرس

کاربردهای فیلتر پرس به طور گسترده در بسیاری از صنایع مختلف استفاده می شود. از صنعت تولید مواد غذایی گرفته تا صنعت آبکاری و فلزات سنگین. صنایعی که از فیلتر پرس استفاده می کنند به شرح زیر است:

برای تصفیه، تمیز کردن و فیلتر کردن محصولات مختلف صنعتی، صنعت چاپ و رنگرزی منسوجات، صنعت قند، صنعت کاشی و سرامیک، آبکاری و تولید فلزات سنگین، محصولات غذایی و آشامیدنی استفاده می شود. فرآیندهای کنترل شده، دقیق و محیط های تمیز در صنعت داروسازی مورد نیاز است.
مهمترین کاربرد فیلترپرس در تصفیه فاضلاب جداسازی و تصفیه لجن از آب است. علاوه بر این، در صنایع پالایشی و پتروشیمی، فیلترهای پرفشار و مکانیزم های خودکار برای تولید مواد با کیفیت بالا مورد نیاز است. صنایع مختلف معدن و تولید سرامیک نیز به فیلترهای مدرن عظیمی برای انجام صحیح فرآیند جداسازی نیاز دارند. از دیگر کاربردهای این فیلترها می توان به آبکاری، متالورژی و کارخانه های مرمر برای جداسازی آب از دوغاب برای استفاده مجدد در فرآیند برش سنگ مرمر اشاره کرد.

مزایای دستگاه فیلتر پرس در فاضلاب شهری

برخی از مهمترین مزایای فیلتر پرس عبارتند از:

– آبگیری لجن های مختلف و پسماندهای بیولوژیکی (لجن فاضلاب). از جمله لجن فعال شهری از کارخانه های مواد غذایی و کارخانه های تولید دارو، آبگیری فاضلاب کشتارگاه ها و غیره.
– تعویض فیلتر پرس خط تولید برای حمایت از توسعه معدن
– تصفیه پساب صنعتی قابل قبول
– مواد مختلف سمی و مضر صنعتی که وارد طبیعت می شوند را با آب یا مایعات دیگر تصفیه کنید.
– از هدر رفتن آب خودداری کنید.
– صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب از طریق استفاده مفید از آب بازیافتی از فاضلاب صنعتی.
– کاهش آلاینده های زیست محیطی.
– نصب فیلتر پرس نیاز به فرآیند آبگیری استخر را از بین می برد.
– کاهش مخارج ناشی از استخدام پرسنل. (از مدل اتوماتیک استفاده کنید.)
– از آنجایی که بسیاری از عناصر مضر حذف می شوند و لجن و انبوه پساب مضر جمع آوری می شود، سایر سیستم های خط تولید/پالایش کمتر حساس هستند.
– استانداردهای ایمنی دارند.
– وجود سیستم فیلتر پرس به طور موثری از هدر رفتن تجهیزات مانند: ابزار پولیش، سگمنت ها و صفحات خروجی جلوگیری می کند.
– آنها رطوبت بسیار کمی را به گل ها می دهند و به راحتی می توانید آنها را از محل فیلتر فشار به هر جایی که می خواهید بارگیری و انتقال دهید.

تصویر دستگاه فیلتر پرس ممبران تولید شرکت صافی سازان صفا