Search
Close this search box.

نحوه تمیز کردن و تعویض پارچه فیلتر پرس

در این مقاله با انواع مختلف پارچه های فیلتر و همچنین نحوه تمیز کردن و تعویض پارچه فیلتر پرس آشنا می شوید. تجهیزات فیلتر پرس صفحه غشایی و فرورفتگی از یک رسانه فیلتراسیون برای آغاز فرآیند جداسازی جامدات از مایع در دوغاب استفاده می کنند. رسانه های فیلتراسیون معمولاً به عنوان یک پارچه فیلتر شناخته می شوند.

Picture of filter press cloth produced by Safi Sazan Safa Company
Picture of filter press cloth produced by Safi Sazan Safa Company

انواع پارچه فیلتر پرس

در صنایع مختلف پارچه های فیلتر پرس صفحه ای درست شده از مواد مصنوعی بافته شده مانند پلی پروپیلن ها، پلی آمیدها (نایلون ها) و پلی استرها متداول است. پارچه‌های بافته شده مانند سایر پارچه‌های نساجی معمولی روی دستگاه‌های بافندگی بزرگ تولید می‌شوند که از رشته‌های جداگانه نخ‌های مصنوعی شروع می‌شود.
پارچه تک رشته ای (تک نخ) یا چند رشته ای (بسیاری از تک نخ ها که به هم تابید شده اند) برای تولید طیف گسترده ای از پارچه های فیلتر طراحی شده برای کاربردهای خاص آبگیری استفاده می شود.

نمای نزدیک از رشته های تک رشته ای (چپ) و چند رشته ای (راست).

نمای نزدیک از رشته های تک رشته ای (چپ) و چند رشته ای (راست).

برای جذب کوچکترین ذرات و عبور مایع دوغاب به پارچه های فیلتری بافته شده بسیار محکم نیاز می باشد. برای اندازه ذرات دوغاب بزرگتر، پارچه های صافی با بافت باز تاثیرگذارترند. پارچه ها فیلتری تولید شده تک رشته ای با قطربزرگتر، نسبت به سایش قوی تر و مقاوم ترند. این نوع پارچه ها ماندگاری بیشتری داشته اما ذرات ریز دوغاب را خوب جذب نمی کنند. پارچه های تولید شده با تک رشته های قطر کوچکتر ب بافت مجکم، جهت جذب ذرات ریز مناسبند. با این تفاوت که در برابر سایش مقام نیست. برای همین از پارچه فیلتر چند رشته ای استفاده می شود. که هم ذرات ریز را جذب نماید، هم در برابر سایش دوغاب مستحکم باشد و هم طول عمر بیشتری داشته باشد.

فیلتر پرس چگونه کار می کند؟

نقش پارچه فیلتر پرس: پس از پمپاژ دوغاب بین صفحات فیلتر، پارچه فیلتر جهت جدا کردن جامد و مایع دوغاب به کار می رود.

در ابتدا برخی از ذرات کوچکتر لجن از پارچه فیلتر عبور می نمایند. تا زمانی که لایه ای از جامدات آبگیری شده روی سطح پارچه فیلتر جمع گردد. سپس مواد جامد جمع‌آوری‌شده شروع به فیلتر کردن مواد لجن اضافی می‌کنند و تقریباً تمام ذرات جامد را به دام می‌اندازند و فقط به مایع شفاف (فیلتر) اجازه می‌دهند از پارچه فیلتر عبور کند.

انیمیشن نحوه عملکرد فیلتر پرس. توجه داشته باشید که چگونه پارچه های فیلتر به مایع اجازه عبور می دهند و مواد جامد روی سطح جمع می شوند.

تعوض پارچه فیلتر پرس

در طولانی مدت مواد دوغاب موجب ساییده شدن پارچه فیلتر پرس می شود. سایش طبیعی سطح پارچه نیز زمانی رخ می دهد که کیک فیلتر در پایان چرخه آبگیری از فیلتر پرس خارج شود. این نوع سایش به شدت به ویژگی های سایش ذرات کیک و مقاومت پارچه در برابر سایش وابسته است. برای همین پیش بینی طول عمر پارچه فیلتر پرس آسان نیست. اما یک پارچه با کیفیت باید صدها یا حتی هزاران چرخه دوام بیاورد.

در هر چرخه فیلتراسیون، ناگزیر مقدار کمی از ذرات لجن روی توری پارچه فیلتر رسوب می کند. با تکمیل چرخه های فیلتراسیون بیشتر، ذرات گل به اندازه کافی در صفحه پارچه فرو می روند و سرعت فیلتراسیون گل را مهار می کنند و زمان چرخه فیلتر را افزایش می دهند.
اغلب هنگام انتخاب یک پارچه فیلتر مناسب طراحی شده برای یک برنامه، فرآیند زمان زیادی طول می کشد.
به منظور دستیابی به حداکثر عمر مفید و راندمان بالای فیلتراسیون پارچه فیلتر، پارچه فیلتر باید مرتباً بررسی و تمیز شود. اما در نهایت به دلیل فرسودگی، تعویض پارچه فیلتر پرس توصیه می شود.

تمیز کردن پارچه فیلتر پرس

در طول عملکرد عادی فیلتر پرس، دزات ریز دوغاب می توانند روی سطح پارچه فیلتر تجمع نمایند. عوامل موثر تجمع روی پارچه های فیلتر عبارتنداز:

– طرح پارچه فیلتر
– آرایش مواد دوغاب
– توزیع اندازه ذرات مواد
– نرخ های توان عملیاتی مواد
– ساعات عملکرد
– افزودنی های شیمیایی مورد استفاده در فرآیندهای بالادستی

پارچه فیلتر باید حداقل هر هفته با آب فرآیند یا آب تمیز شسته شود تا رسوبات اضافی روی سطح پارچه فیلتر، به ویژه در نزدیکی ناحیه آب بندی محیطی و روی باس های ثابت، از بین برود. تمیز کردن پارچه از رسوب مواد جامد جلوگیری می کند، رسوباتی که می تواند سایش پارچه را تسریع کند.

برای حفظ راندمان فیلتراسیون و طول عمر پارچه فیلتر، امکان دارد نیاز به تمیز نمودن پارچه فیلتر بعد هر چرخه فیلتراسیون باشد. در صورت خاموش بودن طولانی مدت فیلتر پرس برای جلوگیری از خشک شدن مواد روی سطح پارچه، بایستی هنگام استفاده حتما تمیزی پارچه فیلتر بررسی شود. پس از خشک شدن، آلودگی می تواند بسیار جدی باشد.

کاملترین مرجع ماشین ‌آلات بافت پارچه

صافی سازان صفا سازنده فیلتر پرس و پارچه فیلترپرس

شرکت صافی سازان صفا عرضه کننده انواع دستگاه فیلترس و پارچه های فیلتر پرس، با تجربه و سابقه زیاد در حوزه فیلتر پرس آماده ارائه هرگونه خدمات می باشد. برای دریافت لیست قیمت فیلترپرس و پارچه فیلتر پرس همچنین مشخصات فنی فیلتر پرس از طریق رسانه های اجتماعی اقدام نمایید.

پارچه‌های فیلتر پرس تولیدی شرکت صافی سازان صفا