Search
Close this search box.

بافندگی و معرفی جامع مکانیزم‌ها و ماشین‌آلات تولید انواع پارچه

به طور کلی فناوری های بافندگی و تولید پارچه به دو دسته کلی درهم تنیدگی الیاف و درهم تنیدگی با نخ تقسیم می شوند. محصول نهایی اتصال الیاف به یکدیگر پارچه های نبافته است. ساده ترین و در دسترس ترین پارچه نبافته ای که می شناسیم دستمال کاغذی است.

آمیختن نخ ها شامل سه روش برای بافتن منسوجات است. این روش ها عبارتند از: تار بافی، حلقه بافی و قیطان. محصول تار بافی و دایره بافی همان پارچه های معمولی است که به صورت روزانه از آن ها استفاده می کنیم.

در ادامه مکانیسم ها و ماشین هایی که برای تولید پارچه به این دو روش استفاده می شود را معرفی می کنیم. پس با ما همراه باشید

بافندگی حلقوی

به طور کلی فرآیند دایره بافی در فرش صنعتی سابقه طولانی ندارد. بافندگی دایره ای را می توان به دو دسته بافندگی دایره ای و بافتنی دایره ای پود تقسیم کرد. اولین ماشینی که در تولید پارچه های دایره ای بافته شد در سال 1589 توسط ویلیام لی به ثبت رسید.

در بافندگی دایره ای، ساختار پارچه از درهم تنیدگی حلقه های تشکیل دهنده آن ایجاد می شود. در این روش بافتنی، سوزن ها عناصری هستند که در تشکیل حلقه نقش اساسی دارند. دو مکانیسم برای حرکت سوزن ها در ماشین های بافندگی دایره ای وجود دارد. این دو مکانیسم حرکت همزمان سوزن ها و حرکت مستقل سوزن ها هستند.

بافندگی حلقوی
بافندگی حلقوی

هر یک از مکانیسم های حرکت سوزن برای دستگاه های بافندگی دایره ای بسته به اینکه بستر سوزن ها در دستگاه گرد یا مسطح باشد به دو دسته بافندگی دایره ای و بافندگی تخت تقسیم می شوند.

در نتیجه طبقه بندی فوق، ما 4 دسته ماشین برای بافت پارچه های دایره ای داریم که به شرح زیر تعریف می شوند:

1. دستگاه های بافندگی گرداب با مکانیزم حرکت سوزن مستقل

2. دستگاه های بافندگی گرداب با مکانیسم حرکت همزمان سوزن ها

3. ماشین های بافندگی تخت با مکانیزم حرکت سوزن مستقل

4. دستگاه های بافندگی تخت با مکانیسم حرکت همزمان سوزن ها

برای بافتن پارچه های تار دایره ای، سوزن ها فقط حرکت همزمان دارند. به طور کلی دو نوع ماشین برای این بافت داریم که ماشین های کتن یا تریکو و ماشین های راشل هستند.

بافندگی تاری پودی

به طور کلی این نوع پارچه از درهم آمیختن نخ های تار و پود با زاویه 90 درجه نسبت به یکدیگر تشکیل شده است. نخ تار از چله به دستگاه تغذیه می شود و نخ پود از بوبین های کناری دستگاه باز می شود و توسط عامل پود در داخل ساختار پارچه قرار می گیرد.

فرآیند تاریپودی بافی شامل 3 عملیات اصلی و 2 عملیات فرعی می باشد. عملیات اصلی بافندگی عبارتند از: بازکنی، بافتنی و دفتین. عملیات فرعی نیز عبارتند از: باز کردن نخ های تار از چله و جمع آوری پارچه بافته شده.

انواع دستگاه های پود بافی با توجه به دو عامل نحوه باز شدن و نوع مکانیزم پود قابل تحلیل است.

طبقه بندی ماشین های بافندگی تاری پودی بر اساس مکانیسم های مختلف

۱. مکانیزم میل لنگ (۴ محور)

این مکانیسم ساده ترین مکانیسم تشکیل دهانه است. در این مکانیسم، حرکت چرخشی میل لنگ به یک حرکت نوسانی برای چرخ های ماشین تبدیل می شود. در نتیجه هیچ توقفی برای کلمات در مکانیزم 4 محور وجود ندارد و نمی توانیم بافت های مختلف را روی دستگاه طراحی کنیم. این مکانیسم خیلی کلی نیست و بسیار بسیار محدود است. این مکانیزم می تواند برای تولید یک پارچه خاص طراحی و تولید شود.

۲. مکانیزم بادامک

در این مکانیزم از یک بادامک برای حرکت تیغه ها استفاده می شود. هر بادامک یک دنباله دار دارد که تحت تاثیر طراحی بادامک حرکت می کند. حرکت فالوور نیز توسط یک سری بازوها به کلمه منتقل می شود و باعث بالا و پایین رفتن کلمات می شود.

در این مکانیزم از بادامک های دوبل و بادامک های شیاردار استفاده می شود و امروزه استفاده از بادامک های شیاردار بیشتر شده است.

ارتباط تار و پود پارچه بافته شده در زیر مکانیزم بادامک دارای محدودیت هایی است. تعداد دوربین ها گزارش تاری را تعیین می کند و از آنجایی که حداکثر تعداد دوربین هایی که می توان در کنار هم قرار داد 14 است. بنابراین نسبت تاری حداکثر 14 خواهد بود.

تعداد تقسیمات روی هر بادامک نیز نسبت بافت را تعیین می کند. امروزه حداکثر تقسیمات بادامک 10 تا 11 قسمت است. بنابراین نسبت پود پارچه 10-11 خواهد بود.

یکی از مزایای این مکانیزم ارزان بودن آن نسبت به مکانیزم های دابی و ژاکارد است. همچنین این مکانیزم گزینه مناسبی برای بافت پارچه های سنگین و پارچه های ساده است.

۳. مکانیزم دابی

دابی جعبه ای است که در کنار ماشین قرار می گیرد. در این مکانیزم خروجی اگزوز توسط یک سری میله و اتصالات به چرخ های ماشین منتقل می شود. دابی ها پیچیده ترین مکانیسم های تشکیل دهانه هستند. این مکانیسم ها به اندازه بادامک در گزارش تار و پود محدود نمی شود. در نتیجه تولیدکنندگان با استفاده از این مکانیسم می توانند پارچه هایی با طول و عرض بیشتر تولید کنند. حداکثر نسبت تاری برای این ماشین ها 20 به 24 است و محدودیتی برای نسبت بافت در این ماشین ها وجود ندارد.

۴. مکانیزم ژاکارد

مکانیزم باز شدن ژاکارد در بالای دستگاه قرار می گیرد و می تواند هر نخ تار را به صورت جداگانه کنترل کند. با استفاده از این مکانیسم، محدودیت تاب برداشتن در ماشین‌های بافندگی نیز برطرف می‌شود. به طوری که حداکثر نسبت تار در این ماشین ها برابر است با تعداد رزوه های تار روی دستگاه. هیچ محدودیتی برای گزارش بدنه در این خودرو وجود نخواهد داشت. ماشین هایی که از مکانیزم ژاکارد استفاده می کنند پیچیدگی کمتری نسبت به مکانیزم دابی دارند. اما قیمت خودروهایی که از این مکانیزم استفاده می کنند به طور قابل توجهی بالاتر از خودروهای دیگر است.

۵. مکانیزم تشکیل دهنه‌ی الکترونیکی

شکاف الکترونیکی جدیدترین مکانیزم شکل دهی شکاف است که توسط تویوتا ژاپن تولید و به بازار عرضه شده است. در این سیستم برای هر ماشین یک سیستم خارج از مرکز طراحی شده است. برای هر یک از این سیستم های خارج از مرکز، یک موتور با سرعت متغیر نیز وجود دارد که می تواند به طور کامل کنترل و برنامه ریزی شود. در این ماشین ها کنترل حرکت کلمه و زمان بندی آن بسیار دقیق تر و راحت تر است. گزارش پودی نیز کاملتر خواهد بود.

طبقه بندی ماشین های بافندگی بر اساس انواع مکانیسم های پودگذاری

۱. ماشین بافندگی با ماکو 

در این ماشین ها نخ پود بر روی ماسوره پیچیده می شود. ابن ماسوره در داخل ماکو قرار می گیرد و از عرض دستگاه بافندگی می گذرد. حرکت ماکو در سراسر ماشین توسط قطعه ای به نام چوب شوک ارائه می شود.

۲. ماشین بافندگی بدون ماکو

در این ماشین ها از ماکو برای انتقال نخ پود روی دستگاه استفاده نمی شود. این ماشین ها بر اساس ماده بافندگی مورد استفاده در آنها به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

  • پروژکتایل

پرتابه قطعه ای شبیه به ماکو-ایت است که در عرض دستگاه حرکت می کند و عملیات بافتنی را انجام می دهد. تفاوت این قطعه با ماکو در این است که نخ پود در خارج از این قطعه قرار می گیرد.
عاملی که حرکت پرتابه را فراهم می کند، قطعه ای به نام تورشنبار است. تفاوت دیگر پرتابه با ماکو این است که انتقال حرکت به پرتابه ضربه ای نیست. پرتابه قسمتی از عرض پارچه حمل می شود و سپس رها می شود و به حرکت خود ادامه می دهد. این فناوری توسط شرکت سولزر سوئیس طراحی و به بازار عرضه شده است.

  • راپیر

در ماشین های راپیر، نخ پود به وسیله نیزه یا تسمه از عرض دستگاه عبور می کند. به این ترتیب که نیزه یا کمربند را به وسط راه می برد و در وسط راه به کمربند یا نیزه دیگری می رساند. این مکانیزم توسط مدار ایتالیایی Somet طراحی و به بازار عرضه شد.

  • ایرجت

در این ماشین ها سیستم وجین فیزیکی حذف شده و به جای آن از تونل هوا با فشار هوا استفاده می شود. شرکت های تویوتا، پیکانول، آیتم و سودوکوما سازنده این خودروها هستند.

مشکل این ماشین ها این است که ممکن است ساختار نخ در اثر فشار زیاد هوا شکسته شود. همچنین نخ های سنگین با این هوای فشرده همراه نمی شوند.

  • واترجت

دستگاه های واترجت یا واتر جت نخ را به وسیله سیالی که در اینجا آب است حرکت می دهند. استفاده از این دستگاه ها از دو مشکل ذکر شده در دستگاه های ایرجت جلوگیری می کند.

معرفی شرکت‌های تولیدی ماشین‌های بافندگی تاری پودی و محصولاتشان

معرفی شرکت‌های تولید کننده‌ی ماشین‌های بافندگی تاری پودی و محصولات آن‌ها
معرفی شرکت‌های تولید کننده‌ی ماشین‌های بافندگی تاری پودی و محصولاتشان

۱. شرکت پیکانول

پیکانول به عنوان یکی از بزرگترین و برجسته ترین تولیدکنندگان ماشین آلات نساجی در جهان به شمار می رود. این شرکت با تولید انواع ماشین آلات ریسندگی و بافندگی به عنوان یک شرکت پیشرو در جهان شناخته شده است.

این شرکت ماشین آلات بافندگی را برای کارخانه های نساجی در سراسر جهان تامین می کند. همچنین خدماتی مانند نصب، راه اندازی و عکاسی، خدمات پس از فروش (قطعات یدکی و لوازم جانبی) و آموزش را ارائه می دهد.

امروزه حدود 2600 کارخانه بافندگی در سراسر جهان از دستگاه های شرکت پیکانول استفاده می کنند که در مجموع از بیش از 175000 دستگاه بافندگی استفاده می کنند. از سال 1936، Picanol به عنوان توسعه دهنده و تولید کننده ماشین های بافندگی نقش پیشگامی را ایفا کرده است.

از زمان آغاز به کار این شرکت، Picanol به ماموریت اصلی خود یعنی توسعه و مونتاژ ماشین های بافندگی پیشرفته و پیشرفته متعهد بوده است. تجربه ای که پس از تولید 360000 دستگاه به دست آورده است به مشتریان خود بهترین اطمینان را می دهد که هنگام انتخاب آنها، Picanul را به عنوان یکی از بهترین ماشین های بافندگی می شناسند.

این شرکت علاوه بر دفتر مرکزی در Ypres (بلژیک) دارای امکانات تولیدی و نمایندگانی در آسیا و اروپا می باشد که به شبکه خدمات و فروش جهانی آن متصل هستند. همه نمایندگان در Picanol متعهد به ارائه خدمات عالی به مشتریان هستند. سطح استثنایی کیفیتی که Picanol به آن معروف است، ارزش عالی و تحویل سریع برای رفع نیازهای مشتری است.

مدل‌های مختلف ماشین‌آلات پیکانول:

  • icanol OMNI plus Summum

شرکت پیکانول با معرفی این دستگاه بافندگی نسل جدید دستگاه های ایرجت خود را معرفی کرد. این دستگاه آمیزه ای از آخرین تکنولوژی موجود و تجربه 30 ساله این شرکت در تولید دستگاه های ایرجت می باشد.

یک بسته نرم افزاری الکترونیکی کاملاً جدید و یک سیستم بافتنی جدید تلفیقی از هنر و صنعت را به ارمغان آورده است. نرم افزار Picanol BlueBox جدیدترین نرم افزار معرفی شده برای دستگاه های بافندگی پیکانول می باشد. یکی از ویژگی های این نرم افزار عملکرد برتر ریزپردازنده ها و ظرفیت بالای حافظه آن است که می تواند حتی پیچیده ترین طرح های بافت را تولید کند.

سیستم پودینگ جدید با تنظیم کننده های فشار الکترونیکی به همراه مخزن مجزا برای هر کانال بافندگی مزایای زیادی از نظر انعطاف پذیری و کاربرپسند بودن به همراه دارد. بسته نرم افزاری جدید بالاترین سطح کارایی را به ارمغان می آورد. واضح است که مزایا و پیشرفت های مرسوم ماشین آلات پیکانول از جمله استحکام بالا، انعطاف پذیری، تطبیق پذیری در طراحی و رنگ و بهره وری نیز در این دستگاه وجود دارد.

  • Picanol OMNI plus 800

این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که بیشترین سود را در بین دستگاه های ایرجت به ارمغان می آورد. تمامی تجهیزات این دستگاه به گونه ای بهینه سازی شده است که سرعت تولید بی نظیر، نگهداری کم و حداکثر سود را به همراه دارد. همچنین طراحی این دستگاه به گونه ای است که پارچه های تولید شده دارای بالاترین کیفیت ممکن باشد.

مزایای:

  • مجهز به کاهش عرض متقارن استاندارد
  • طراحی جدید نازل ها و پمپ ها برای دستیابی به بهترین عملکرد
  • امکان تغییر طرح تنها در 30 دقیقه
  • قابلیت بافت در 8 رنگ و نوع نخ مختلف
  • تغییرات سریع و آسان
  • انعطاف پذیری بالا برای کار با سیستم های Dobby، Cam و Jacquard
  • تعویض قرقره نخ و رول پارچه بدون نیاز به ابزار خاص.
  • Picanol TERRY plus 800

دستگاه ایرجت برای حوله بافندگی. این دستگاه بر اساس راندمان بالای OMNI 800 طراحی و تولید شده است.این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که می تواند طرح های خلاقانه با کیفیت بالا تولید کند. همچنین به گونه ای طراحی شده است که زمان از کار افتادن دستگاه به حداقل رسیده و صرفه جویی در مصرف انرژی آن به حداکثر برسد. این دستگاه می تواند با استفاده از نخ های فیلامنتی و تابیده شده و سایر نخ های فانتزی مانند شانل در 8 رنگ و طرح مختلف پارچه تولید کند. برای این دستگاه شانه هایی در عرض های 200، 230، 260، 300 و 340 سانتی متر تعبیه شده است.

  • Picanol OptiMax

این دستگاه از مکانیزم بافت راپیر استفاده می کند. اگر هدف شما تولید متنوع و با حجم بالا است، این دستگاه که بر اساس نیازهای آینده ارائه می شود، می تواند ارزش افزوده واقعی را برای شما به ارمغان بیاورد.

مزایای:

  • قابلیت بافت در 12 رنگ
  • دارای رابط کاربری الکترونیکی
  • عرض شانه 190، 210، 220، 230، 250، 300، 320، 340، 360، 380، 400، 430، 460 و 540 سانتی متر
  • تغییرات آسان

 

  • Picanol GT-Max

Translation is too long to be saved

این دستگاه همچنین از مکانیزم بافت راپیر و سیستم کنترل و نظارت الکترونیکی استفاده می کند. این ماشین بافندگی به گونه ای طراحی شده است که در کمترین زمان ممکن سرمایه را بازگرداند. پارچه تولید شده توسط این دستگاه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین این دستگاه در رده ماشین های با کمترین مصرف انرژی قرار می گیرد که به شما امکان می دهد در کمترین زمان ممکن ایده های خلاقانه تولید کنید.
مزایای:
– چرخه وجین با سرعت بسیار بالا
– بافت در 12 رنگ
– عرض شانه 190، 220 و 340 سانتی متر
– رابط کاربری الکترونیکی

شرکت آیتما سولتکس (سولزر):

  • ITEMA A9500

این دستگاه که از سیستم تزریق ایرجت بهره می برد از استانداردهای جدید در زمینه بهره وری و سهولت کار بهره می برد. تولید پارچه مرغوب با کمترین هدر رفت هوا از ویژگی های بارز این دستگاه است که از طراحی و هندسه خاص تیغه ها نشات می گیرد. این دستگاه با نرم افزار جدید NCP و صفحه نمایش لمسی تمام رنگی که به صورت آنلاین با مرکز خدمات ایتما متصل می شود ارائه می شود. این دستگاه برای پارچه های جین متوسط و سنگین، پارچه های رنگارنگ و پارچه های کتان مناسب است.

مزایای:
– بدنه بسیار قوی که لرزش اجزا را کاهش می دهد
– نرم افزار قدرتمند تحت ویندوز با صفحه نمایش لمسی تمام رنگی و قابلیت اتصال به اینترنت و اترنت
– طراحی و هندسه خاص دریچه ها اتلاف هوا را به حداقل می رساند

 

  • Sultex P7300HP

این دستگاه از فناوری پود پرتابه استفاده می کند و پارچه های باکیفیت تولید می کند. بهره وری بالا، طراحی قابل اعتماد و کارکرد آسان از ویژگی های این دستگاه است که باعث بازگشت سرمایه زیادی به آن می شود.

مزایا:

  • مصرف انرژی بسیار پایین
  • نداشتن هیچگونه ضایعات مواد اولیه
  • هزینه نگه‌داری و سرویس بسیار کماطمینان و کارایی بالا
  • بازگشت سرمایه

 

  • ITEMA R9500

این دستگاه از تکنولوژی راپیر بافی استفاده می کند و عملکرد فوق العاده ای در بین ماشین های راپیر دارد. این دستگاه از نرم افزار NCP نیز بهره می برد و تمامی پارامترهای آن به راحتی کنترل می شود. بدنه مقاوم آن باعث شده این خودرو حتی در سرعت های بسیار بالا نیز لرزش نداشته باشد

  •   Sultex Alpha PGA

این دستگاه از سیستم راپیر نیز بهره می برد و برای تولید طرح های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در این دستگاه می توان از نخ های پود با نمرات و انواع مختلف به طور همزمان استفاده کرد. راندمان بالا و تغییر آسان طراحی بافت از ویژگی های این دستگاه است. بنابراین این دستگاه برای تولید منسوجات خانگی مناسب است.

  • Sultex Silver DT

این دستگاه راپیر دارای تکنولوژی پیشرفته، قدرت طراحی عالی و عملکرد آسان است که برای تولید پارچه های حوله ای با کیفیت بسیار مناسب است. همچنین این دستگاه دارای کمترین میزان صرفه جویی در مواد و سرعت تولید بالا می باشد.

کلام پایانی: با توجه به پیشرفت هایی که امروزه در زمینه ماشین های بافندگی وجود دارد، تنوع مکانیزم ها و ماشین هایی که برای بافت پارچه های مختلف وجود دارد بسیار زیاد است. تولیدکنندگان باید با توجه به محصول و بودجه خود ماشین مناسبی را برای کار خود انتخاب کنند.

طبیعی است که اگر محصول تریکو یا پارچه کشباف است، باید به سراغ دستگاه های حلقه کشی بروید و بسته به میزان تولید و فضایی که دارید، دستگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای تولید پتو یا منسوجات خانگی باید به سراغ دستگاه های تار دایره ای رفت. و در نهایت با توجه به بودجه و تنوع محصول خود مکانیزم کارآمدی را برای دستگاه برای تولید پارچه های بافته شده معمولی انتخاب کنید.

کاملترین مرجع ماشین ‌آلات بافت پارچه