Search
Close this search box.

سفارشی کردن و طراحی فیلتر پرس

فیلتر پرس دستگاهی که مایعات و جامدات را با فیلتراسیون تحت فشار جدا می سازد. دوغاب بعد از پمپ شدن به فیلتر پرس، تحت فشار آبگیری می گردد. نوعی فیلتر برای تصفیه آب و فاضلاب از کاربردهای صنعتی تا شهری می باشد. اصولاً هر فیلتر پرس بر اساس مقدار و نوع دوغابی که نیاز به آبگیری دارد طراحی می شود.

عملکرد دستگاه فیلترپرس اتوماتیک

فیلتر پرس چیست؟

فیلتر پرس دستگاهی است که در فرآیند تصفیه و جداسازی جامدات و مایعات استفاده می شود. فرآیند جداسازی و تصفیه در این سیستم از طریق فشار وارد شده به صفحات توسط یک پمپ به دست می آید. ناب بایو فیلترهای فشاری در اندازه ها و ظرفیت های مختلف تولید می کند.

فیلتر پرس یکی از تجهیزات پرکاربرد در صنعت تصفیه فاضلاب بوده و با توجه به کاربری های مختلف دارای مدل های متفاوتی می باشد. این دستگاه برای استفاده در هر نوع گلی که آب اضافی وجود دارد و نیاز به کاهش رطوبت دارد مناسب است. این فیلترپرس ها به دلیل مکانیسم فشاری که دارند، به طور معمول بالاترین ظرفیت حذف آب را ارائه می دهند.

انواع فیلتر پرس ها

فیلتر پرس ها با توجه به عملکردهای مختلف به سه نوع دستی، اتوماتیک و هیدرولیک تقسیم می شوند:

فیلتر پرس دستی: از اهرم دستی برای انجام کارهای تخلیه و بستن بازوها استفاده می کند و معمولاً در کارهای کوچک استفاده می شود.

فیلتر پرس اتوماتیک: این دستگاه تخلیه کیک قابلیت جابجایی و آبگیری خودکار را دارد که باعث افزایش سرعت کار می شود و به دلیل عدم نیاز به نیروی کار بسیار مقرون به صرفه است.

فیلتر پرس هیدرولیک: این نوع فیلتر پرس ابتدا یک جک هیدرولیک را در فاضلاب قرار می دهد و به صفحات فشار وارد می کند و در نهایت پس از جدا شدن مواد جامد از مایع صفحات به حالت اولیه خود باز می گردند. آنها معمولاً به طور گسترده در محیط های صنعتی بزرگ استفاده می شوند.

فیلتر پرس برای چه مواردی استفاده می شود؟

فیلتر پرس ها به دلیل کارایی بالا و مقرون به صرفه بودن در مقایسه با سیستم های تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله کاربردهای این سیستم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد فیلتر فشار در صنعت فولاد
در صنعت تولید برق استفاده می شود.
در طی فرآیند تصفیه، لجن را از آب جدا می کند.
تصفیه کننده فاضلاب صنعتی
برای تولید صنایع شیمیایی و پتروشیمی.
برای تصفیه فاضلاب کارخانه های داروسازی استفاده می شود.

فیلتر پرس ها در انواع برنامه های آبگیری استفاده می شوند، از جمله:

  • صنایع شیمیایی
  • دارویی
  • رنگ
  • لجن محیطی
  • تصفیه فاضلاب
  • تولید برق
  • معدن
  • تولید بتن/سیمان
  • غذا و نوشیدنی

اساساً اگر دوغابی دارید که باید آبگیری شود، ممکن است به فیلتر پرس نیاز داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تجهیزات آبگیری برای کاربرد خاص خود، با صافی سازان صفا تماس بگیرید.

اجزا اصلی فیلتر پرس

چهار جزء اصلی فیلترپرس

الف) قاب (فریم Frame): قاب قسمت اصلی فیلتر پرس است. اسکلت فولادی فیلتر پرس وسیله برای بستن صفحه فیلتر، قاب فیلتر و صفحه فشرده سازی است. شاسی از فلز ضد رنگ ساخته شده و دارای ظرفیت مورد نیاز و ابعاد مناسب می باشد. یکی از مهمترین وظایف این قطعه، نگه داشتن صفحات فیلتر پرس در کنار هم در برابر فشار سیستم هیدرولیک در طول فرآیند تصفیه است.

ب) صفحات فیلتر (Filter Plates): صفحات فیلتر به سه دسته اصلی با عملکرد های مختلف تقسیم می شوند. صفحه و قاب، صفحه فرورفته، و فشرده سازی دیافراگم یا فشرده سازی غشایی. این صفحات از پلی پروپیلن، استیل، چدن و پلی آمید ساخته شده اند و در اندازه های مختلف تولید می شوند.

ج) فیتینگ یا منیفولد (Manifold): منیفولد استاندارد شامل لوله ها و شیرها برای کنترل دوغاب ورودی می باشد. که چهار درگاه تخلیه فیلتر به این طریق به یک لوله تخلیه مشترک وصل می شود. این قسمت از دستگاه حجم ورودی را از طریق لوله ها و شیرها کنترل می نماید. ۴ درگاه تخلیه را در یک پورت ترکیب می کند.

د) پارچه فیلترپرس (Filter Cloth): پارچه فیلتر پرس به صفحه فیلترپرس وصل می شود؛ که این پارچه فیلتر محیط فیلتر می باشد. که بدیت تریب مواد جامد روی پارچه جمع، مایع از جامد جدا و کیک فیلتر تشکیل می شود. به دلیل سایش پارچه توسط مواد دوغاب، نیاز به تعویض پارچه فیلتر پرس می باشد. این پارچه برای پوشاندن صفحات فیلتر پرس استفاده می شود و معمولاً از کتان، پلی استر و پنبه تهیه می شود. نوع پارچه ای که انتخاب می کنید نیز مهم است.

اجزاء فیلترپرس
اجزاء فیلترپرس

طراحی و سفارشی سازی فیلترپرس

پارامترهای عملکرد مدل:
– مساحت فیلتر (m2) ابعاد صفحه فیلتر (mm) ضخامت صفحه فیلتر (mm) ضخامت کیک فیلتر (mm) تعداد محفظه فیلتر (قطعه) حجم نظری محفظه فیلتر (L), (m3) ابعاد کل دستگاه (طول × عرض × ارتفاع) (میلی متر) اندازه پایه نصب (mm) فشار کاری در محفظه فیلتر (MPa) قدرت موتور (KW) وزن دستگاه (KG) عملکرد صفحه فیلتر ساختار صفحه فیلتر: نوع قاب صفحه، صفحه فیلتر نوع جعبه .

– مواد صفحه فیلتر: فولاد ضد زنگ، چدن، لاستیک، پلی پروپیلن تقویت شده (پلاستیک)، پلیمر پلیمری و غیره.

– مکانیسم فشرده سازی: پرس دستی، پرس مکانیکی، پرس هیدرولیک.

مکانیزم فیلتر

مکانیسم فیلتر از یک صفحه فیلتر، یک قاب فیلتر، یک پارچه فیلتر و یک دیافراگم فشاری تشکیل شده است. دو طرف صفحه فیلتر با پارچه فیلتر پوشانده شده است. هنگامی که به دیافراگم فشاری نیاز است، مجموعه ای از صفحات فیلتر از یک صفحه دیافراگم و یک صفحه جانبی تشکیل شده است. دو طرف صفحه پایه صفحه دیافراگم با دیافراگم های لاستیکی پوشیده شده است، قسمت بیرونی دیافراگم با پارچه فیلتر پوشانده شده است و صفحات جانبی صفحات فیلتر معمولی هستند. مواد از سوراخ تغذیه روی صفحه رانش وارد هر محفظه فیلتر می شوند و ذرات جامد در محفظه فیلتر محبوس می شوند زیرا اندازه ذرات از اندازه منافذ محیط فیلتر (پارچه فیلتر) بزرگتر است و فیلتر از آن خارج می شود. سوراخ خروجی زیر صفحه فیلتر هنگامی که کیک فیلتر باید خشک شود، علاوه بر فشار دادن با دیافراگم، می توان از هوای فشرده یا بخار نیز برای عبور از درگاه شستشو استفاده کرد و جریان هوا برای کاهش رطوبت، آب کیک فیلتر را شستشو می دهد.

– روش فیلتر
روشی که فیلتر خارج می شود، فیلتراسیون جریان شفاف و فیلتراسیون جریان تیره است.
A. فیلتراسیون جریان باز: یک نازل آب روی سوراخ خروجی مایع در پایین هر صفحه فیلتر وجود دارد و فیلتر به طور مستقیم از نازل آب خارج می شود.
ب- فیلتراسیون زیر جریان: در زیر هر صفحه فیلتر یک سوراخ کانال خروجی مایع وجود دارد و سوراخ های خروجی مایع چندین صفحه فیلتر به هم متصل می شوند تا یک کانال خروجی مایع تشکیل شود که از خط لوله متصل به سوراخ های خروجی مایع در زیر رانش تخلیه می شود. بشقاب
– روش شستشو
هنگامی که کیک فیلتر نیاز به شستشو دارد، شستشوی یک طرفه جریان باز و شستشوی دو طرفه، شستشوی یک طرفه جریان تیره و شستشوی دو طرفه وجود دارد.
الف- شستشوی یک طرفه جریان باز به این معنی است که مایع شستشو به نوبه خود از سوراخ ورودی مایع شستشوی صفحه رانش وارد می شود، از پارچه فیلتر عبور می کند و سپس از کیک فیلتر عبور می کند و از صفحه فیلتر غیر متخلخل خارج می شود. . در این زمان، نازل خروجی مایع صفحه متخلخل بسته است، نازل خروجی صفحه غیر متخلخل باز است.
ب- شستشوی دو طرفه جریان باز به این معنی است که لوسیون وارد سوراخ های دو طرف بالای صفحه رانش شده و دو بار متوالی شستشو می شود، یعنی ابتدا لوسیون از یک طرف و سپس از طرف دیگر شسته می شود. خروجی لوسیون مخالف ورودی است. جهت زاویه ای، بنابراین به آن شستشوی متقاطع دو طرفه نیز می گویند.
ج- شستشوی جریان یک طرفه تحت جریان به این صورت است که مایع شستشو به نوبه خود از سوراخ ورودی مایع شستشوی صفحه رانش وارد صفحه متخلخل شده و از پارچه فیلتر عبور کرده و سپس از کیک فیلتر عبور کرده و از فیلتر غیر متخلخل خارج می شود. بشقاب
د- شستشوی دو طرفه تحت جریان به این معناست که مایع لباسشویی دو بار متوالی از دو سوراخ ورودی مایع لباسشویی در دو طرف بالای صفحه استاپ شسته می شود، یعنی ابتدا شستشو از یک طرف و سپس از طرف دیگر شسته می شود. خروجی مایع لباسشویی جهت مورب است، بنابراین به آن شستشوی متقاطع دو طرفه زیر جریان نیز می گویند.
– پارچه فیلتر: پارچه فیلتر یک رسانه فیلتر اصلی است. انتخاب و استفاده از پارچه فیلتر تأثیر تعیین کننده ای بر اثر فیلتراسیون دارد. هنگام انتخاب، پارچه فیلتر مناسب باید با توجه به مقدار PH ماده فیلتر، اندازه ذرات جامد و سایر عوامل انتخاب شود. اندازه مواد و منافذ برای اطمینان از هزینه فیلتر پایین و راندمان فیلتر بالا. هنگام استفاده، اطمینان حاصل کنید که پارچه فیلتر صاف است و تخفیف ندارد و اندازه منافذ آن بلامانع است.
– صفحه و قاب فیلتر پرس

فیلتر پرس صفحه و قاب (فیلتر پرس صفحه و فریم) از مجموعه ای از محفظه های فیلتر تشکیل شده است که به طور متناوب از طریق صفحات فیلتر و قاب های فیلتر مرتب شده اند. روی سطح صفحه فیلتر شیارهایی وجود دارد و از قسمت های بیرون زده برای حمایت از پارچه فیلتر استفاده می شود. در گوشه‌های قاب فیلتر و صفحه فیلتر سوراخ‌هایی وجود دارد که پس از مونتاژ یک کانال کامل را تشکیل می‌دهند که می‌تواند به داخل سوسپانسیون، آب شستشو داده و فیلتر را به بیرون هدایت کند. در دو طرف صفحه و قاب دستگیره هایی برای حمایت از تیر تعبیه شده است و صفحه و قاب توسط دستگاه پرس فشار داده می شود. پارچه فیلتر بین صفحه و قاب به عنوان یک واشر آب بندی عمل می کند. تعلیق به صورت هیدرولیکی توسط پمپ تغذیه به داخل محفظه فیلتر پمپ می شود تا یک بقایای فیلتر روی پارچه فیلتر ایجاد شود تا زمانی که محفظه فیلتر پر شود. فیلتر از پارچه فیلتر عبور می کند و در امتداد شیار صفحه فیلتر به کانال گوشه قاب صفحه جریان می یابد و در آنجا به طور متمرکز تخلیه می شود. پس از فیلتر کردن، می توان آب تمیز را برای شستشوی باقی مانده فیلتر از آن عبور داد. پس از شستشو، گاهی اوقات هوای فشرده وارد می شود تا مایع شستشوی باقیمانده خارج شود. سپس فیلتر پرس را باز کنید تا باقیمانده فیلتر پاک شود، پارچه فیلتر را تمیز کنید.

مکانیزم تراکم هیدرولیک فیلتر پرس شامل یک ایستگاه هیدرولیک، یک سیلندر روغن، یک پیستون، یک میله پیستون و یک کارت هاوران است که میله پیستون را به صفحه تراکم متصل می کند. ساختار ایستگاه هیدرولیک از یک موتور، یک پمپ روغن، یک شیر تخلیه (تنظیم فشار)، یک شیر معکوس، یک فشارسنج، یک مدار روغن و یک مخزن روغن تشکیل شده است.

روش فیلتراسیون: روش خروجی فیلتر تصفیه جریان شفاف و فیلتراسیون جریان تیره است. فیلتراسیون جریان باز، هر صفحه فیلتر مجهز به یک نازل آب در سوراخ خروجی مایع در پایین است و فیلتر به طور مستقیم از نازل آب خارج می شود. فیلتراسیون جریان زیر، یک سوراخ کانال خروجی مایع در زیر هر صفحه فیلتر وجود دارد و سوراخ های خروجی مایع چندین صفحه فیلتر به یکدیگر متصل می شوند تا یک کانال خروجی مایع تشکیل شود که از لوله متصل به سوراخ های خروجی مایع در زیر صفحه رانش تخلیه می شود.

ظرفیت فیلتر پرس

نکات محاسبه ظرفیت فیلتر پرس:

– ورودی pH
– چرخه کاری فیلترپرس
– میزان دبی ورودی فیلتر پرس
– درصد جامدات خشک در فاضلاب
– کارکرد روزانه دستگاه در روز
– فضای نصب دستگاه فیلترپرس

دستگاه فیلتر پرس150 - صافی سازان صفا