Search
Close this search box.

فیلتر پرس تصفیه آب

در كارخانه ها و کارگاه ها تصفيه آب و گِل كشي مسئله ای مهم، پر هزينه، سخت و با ايمني كم می باشد. که شیوه سنتی آن موجب اتلاف آب و تخريب محيط زيست می شود. از این رو در این مقاله به ارزيابي کاربرد فيلتر پرس تصفيه و بازيافت آب خواهیم پرداخت.

فیلتر پرس تصفیه آب و فاضلاب

فیلتر پرس برای کنترل، تصفیه و صرفه جویی در مصرف آب

بحران آب در ایران یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که در سال‌های اخیر همه ابعاد زندگی و صنعت را تحت تأثیر قرار داده است. دلایل زیادی برای این بحران وجود دارد، برخی به شرایط آب و هوایی و برخی دیگر به مدیریت ضعیف مربوط می شود. گروه صافی سازان صفا؛ تولید کننده فیلتر پرس و تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب در ادامه به مشکل کمبود آب در ایران و راهکارهایی برای مدیریت آب می پردازد. در سیستم­ های فرآوری کارخانه ­ها تصفیه و بازیافت آب مصرفی از مهم ترین بخش ­های کارخانه برای صرفه­ جویی در آب، زمین و هزینه است. 2 روش تصفیه آب عبارتند از : 1. روش سنتی 2. روش مدرن (فیلتر پرس) که در ادامه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

1. روش سنتی تصفیه آب

در این روش که در گذشته مرسوم بوده و امروزه به دلایل متفاوت جز روش­های منسوخ شده می­باشد احتیاج به ساخت تعداد زیادی استخرهای پساب سنگبری می­باشد که در نتیجه احتیاج به اختصاص دادن مساحت بزرگی از زمین کارخانه برای جمع آوری گِل سنگ می­باشد که هزینه زیادی را به تولید کننده تحمیل می­کند  علاوه بر آن در این روش میزان آب مصرفی ، نیروی انسانی ، تخریب محیط زیست … در مقایسه با روش مدرن(فیلتر پرس) بسیار بیشتر است .

در این روش که در گذشته متداول و امروزه به دلایل مختلف منسوخ شده است؛ احداث حوضچه های بزرگ زباله معدنی ضروری است که مستلزم تخصیص مساحت وسیعی از زمین های صنعتی برای جمع آوری لجن و هزینه و کار بسیار است. در این روش مصرف آب، نیروی کار، آسیب های زیست محیطی … بسیار بیشتر از روش های مدرن (فیلتر پرس) می باشد.

تصفیه و بازیافت آب توسط فیلتر پرس

2. روش مدرن (استفاده از فیلتر پرس تصفیه )

در این روش کلیه دوغاب تولید شده در کارخانه که نیاز به جداسازی دارد همانطور که در شکل نشان داده شده است ابتدا وارد مخزن (A) و سپس از طریق پمپ اختصاصی وارد مخزن ته نشینی (کلیفایر) (C) می شود. در این مسیر برای تسریع ته نشین شدن گل سنگ، مواد شیمیایی مخصوص (فلوکولانت (B)) به گل اضافه می شود. در مخزن ته نشینی، آب تمیز از یک طرف گرفته می شود و به یک مخزن جداگانه (H) منتقل می شود تا دوباره به خط تولید پمپ شود. لجن ته نشین شده از انتهای مخزن از طریق لوله ها به منبع جمع آوری لجن منتقل می شود. دریچه اتوماتیک (D). در این منبع، تعلیق همگن شده (E) توسط یک پمپ فیلتر پرس تمام اتوماتیک (G) مجهز به صفحات دیافراگم و صفحات نوسانی و در صورت لزوم سیستم تمیز کننده که همگی توسط PLC کنترل می شود، پمپ می شود. آب از لجن استخراج می شود، لجن خشک شده جدا شده و بین صفحات فیلتر تخلیه می شود و آب استخراج شده به مخزن اولیه منتقل می شود.

Filter Press Manufactured By Safi Sazan Safa Company

مزایای تصفیه آب با فیلتر پرس نسبت به روش سنتی

۱) کاهش زمین­ اشغال شده توسط استخرها و گل ریزها
۲) صرفه جویی در آب مصرفی
۳) صرفه جویی در نیروی انسانی
۴) افزایش سرعت و راندمان
۵) حذف عملیات گِل کشی
۶) جداسازی راحت جامد از مایع و حمل راحت آن
۷) اشغال فضای کم­تر کارخانه
۸) جلوگیری از تخریب محیط زیست

از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور مقامات ایرانی و مهمانان آلمانی در سال 98 فولاد سنگان به عنوان حامی محیط زیست معرفی گردید. مدیرعامل فولاد سنگان، مدیریت صحیح پسماندهای عمومی و صنعتی توسط شرکت فولاد سنگان در دریافت این لوح موثر اعلام کرد. وی اظهار داشت: اقدامات ارزشمندی در این زمینه انجام شده است. مانند ساخت ایستگاه های زباله برای طبقه بندی ویژه زباله و ضایعات. استخدام یک پیمانکار قابل اعتماد شهرداری برای منحرف کردن زباله های عمومی به محل دفن زباله شهرداری سنگان و از همه مهمتر استفاده از چندین دستگاه فیلتر پرس جهت تصفیه، بازچرخانی و مدیریت پساب کارخانه.

دکتر امرایی اضافه کرد:  این تجهیزات زباله های تولید شده را به جای لجن به خمیر (خشک) تبدیل می کنند و اجازه می دهند 80 ٪ آب و فاضلاب بازیافت شود و در نهایت باعث ذخیره سازی آسان باطله ها در سد باطله شده و بدین ترتیب مصرف آب کم می شود.

تولید کننده دستگاه فیلتر پرس

فیلتر پرس صافی سازان صفا برای دوغاب شن و ماسه

با وجود اینکه ماشین لباسشویی شن و ماسه دارای خاصیت شستشوی بسیار خوبی است، اما عیب آن این است که آب زیادی مصرف می کند. در شرایط عادی مصرف آب کارخانه ماسه شویی به بیش از 300 تن در ساعت می رسد یعنی بیش از 300 تن گل در ساعت تولید می شود. آلودگی محیط زیست نیز می تواند باعث ازدحام انسداد رودخانه ها گردد. فیلتر پرس صافی سازان صفا می تواند مشکل شستشوی دوغاب شن و ماسه را برطرف نماید.

فیلتر پرس نوع جدیدی از تجهیزات تصفیه دوغاب شستشوی ماسه است. اصل کار آن این است که پس از ورود گل به فیلتر پرس ، فیلتر تقسیم شده و به دو صفحه فیلتر جامد هدایت می شود. قسمتی از فضای مقعر برای تحقق فیلتراسیون و جداسازی استفاده می شود. فاضلاب شفاف شده از خط لوله مایع زلال شده تخلیه می شود و لجن تبدیل به کیک فیلتر می شود که به طور خودکار تخلیه و ارسال می شود و سپس به محل تعیین شده منتقل می شود یا مستقیماً برای حمل و نقل در کامیون بارگیری می شود.

در فیلتر پرس از تجهیزات تصفیه لجن شستشوی شن و ماسه؛ پس از ورود لجن به فیلتر پرس، تقسیم و به 2 صفحه فیلتر جامد منتقل می گردد. بخشی از فضای فرورفته برای فیلتر و جداسازی استفاده می شود. فاضلاب تصفیه شده از خط لوله تخلیه شده و لجن به کیک فیلتر تبدیل شده که به طور خودکار تخلیه و ارسال می شود. سپس به مکان تعیین شده منتقل یا مستقیماً برای حمل و نقل روی کامیون بارگیری می گردد.

Mining filter press

فواید استفاده از فیلتر پرس صافی سازان صفا در معادن شن و ماسه چیست؟

۱) ساختار ساده
۲) قیمت پایین
۳) اشغال فضای کم
۴) امکان فیلتراسیون با حجم بالا
۵) امکان تنظیم ظرفیت و تعداد صفحات فیلتر پرس متناسب با حجم کار
۶) توانایی سازگاری با مواد
۷) نرخ شکست کم، نصب، استفاده و نگهداری راحت
۸) اثر خوب و راندمان جداسازی بالا
۹) سازگار با فرآیند ساخت و ساز در مناطق مختلف معدن شن و ماسه
۱۰) مفید برای حفاظت از محیط زیست

فیلتر پرس آب گل آلود تشکیل شده در میدان شستشوی ماسه را خروجی می دهد، آن را توسط تجهیزات به گل و آب قابل بازیافت جدا می کند و گل را مستقیماً با ماشین حمل می کند. آب قابل بازیافت یک دستاورد مهم برای پروژه های میدان شن و ماسه است.

فیلتر پرس آب لجن میدان شستشوی شن و ماسه را تخلیه می کند. آن را توسط تجهیزات به گل و آب بازیافت و جداسازی می نماید. گل را در قالب کیک آماده حمل و نقل نموده و آب بازیافتی را به چرخه کار برمی گرداند.

صافی سازان صفا - فیلتر پرس